Už jste vyzkoušeli Malou domů, zvýhodněné nákupy v celé řadě kategorií? Více informací

Blog

Jak pracovat s pigmenty Vallejo – část 2.

Moje dlouhodobá zkušenost s užíváním sad pigmentů Vallejo a pár postupů, na které jsem v tomto čase přišel. Milan Nes.
blog

Delší dobu používám pigmenty pro účely patiny modelů, a to nejen koroze (čemuž jsme se věnovali v předchozí části), ale i prachu a dalšího zašpinění. Důvod proč tomu tak je, je zejména rychlost jejich aplikace, a i relativní snadnost. Ano, lze používat i složitější postupy s různými pastami, texturami a jinými patinátory (a taktéž je používám), ale pokud chci koukatelný výsledek a nemám mnoho času, stále vyhrávají pigmenty.

 

 


 

Poslední léta jsem si velmi oblíbil pigmenty od Vallejo, a to z několika důvodů. Zejména je to jejich „čistota“ – jedná se vždy o čistý pigment – tedy ne nějaký mix několika odstínů, které by pak měly tendenci se i separovat. Dříve se mi stávalo, že kupříkladu „světle hnědý zemitý pigment“ měl v sobě i skoro až bílé částice – při stírání pak zanechávaly nežádoucí výrazné stopy – to se Vám s Vallejo nestane. Díky tomu je i jejich vzájemné míchání výrazně jednodušší. Druhá důležitá vlastnost je pak jejich vlastní chování, nejsou ani příliš intenzivní (někdy se mi stalo, že se pigmenty doslova zažraly do povrchu a že stačilo i jen minimální množství pigmentu a ten zanechal výraznou stopu), ani málo. Tedy prostě „tak, akorát“.

 

Jaké vybavení bylo použito:

            „Prach a Špína“

-          Vallejo - Pigmenty 73103 Dark Yellow Ochre 35 ml.

-          Vallejo - Pigmenty 73110 Burnt Umber 35 ml.

-          Vallejo - Pigmenty 73115 Natural Iron Oxide 35 ml.

-          Vallejo - Pigmenty 73121 Desert Dust 35 ml.

 

„Písek a Bláto“

-          Vallejo - Pigmenty 73113 Light Slate Grey 35 ml.

-          Vallejo - Pigmenty 73109 Natural Umber 35 ml.

-          Vallejo - Pigmenty 73102 Light Yellow Ochre 35 ml.

-          Vallejo - Pigmenty 73104 Light Sienna 35 ml.

 

„Rez“

-          Vallejo - Pigmenty Set Rust and Corrosion (jde je případně koupit i jednotlivě)

-          Uchoštoury, a to jak ty, co ukradnete manželce v koupelně tak i ty na jemné stékance a vytváření kontrastů, tedy kvalitnější, co nepouští chlup a mají případně i ostrou pevnou špičku

-          paleta, ve které mám dlouhodobě pigmenty uložené, kryté v uzavíratelné nádobě

-          Pigment fixer nebo benzín do zapalovače ZIPPO

-          Různé štětce, od starých, na hrubou práci, přes upravené (úplně na krátko zastřižený vlas) po speciální, např. vějířový  (jakmile jednou štětec použijeme na pigmenty, v zásadě většinou nejde použít už na barvy)

 

 


 

1/ Kola

Na fotografii níže vidíme, jak běžně vypadá zašpinění kola. Na pneumatice jsou ve vzorku a po okraji nečistoty a bočnice, dále od běhounu, je většinou čistší (samozřejmě ne, když se kolo utopí v bahně).

Toto velmi snadno můžeme znázornit pigmenty. Zvolíme odstíny, odpovídající terénu, ve kterém se stroj pohyboval. Vhodné je minimálně zvolit dva různé pro vytvoření kontrastů – živosti, a samozřejmě je dále použít i na jiných částech vozidla. Na foto níže vidíme jednotlivé fáze aplikace. Nejdříve naneseme jeden odstín, na prakticky celé kolo, následně jej pomocí uchošťouru setřeme z míst, kde jej nechceme. Pokud potřebujeme větší kontrast, nebo více ubrat, můžeme vatovou tyčinku navlhčit – postačí i obyčejná voda. Následně opakujeme s dalšími odstíny. Případně doplníme i cákance. Ty můžeme udělat jak pomocí párátka, štětce a pigmentu rozpuštěném v ZIPPU, nebo i oleji (myšleno  ve formě washe) – což umí udělat „mokrý“ efekt.

 

 


 

2/ Celková patina na příkladě IS-2

Sadu pigmentů mám pro snadnou a rychlou práci připravenou v paletě.

Aby zbytečně takto uložené pigmenty nebraly vzdušnou vlhkost, mám tuto paletu uloženou v uzavíratelné nádobě.

Nanášení pigmentů začínáme postupně „seshora dolů“. Paleta umožní i velmi pohodlně pigmenty míchat.

Větší pestrosti docílíme i tak, že si pigmenty rozpustíme kupříkladu v benzinu do zapalovačů Zippo a pomocí štětce a párátka, kterým ze štětce „prskáme“ uvolňujeme jemné kapénky, které pak zaschnou jako různě velké tečky. Pokud některou chceme odstranit, stačí vzít vatovou tyčinku nebo štětec, a setřít – nejsou pevně vázané. Finální zafixování je ideální pomocí Binderu, nebo i částečně lze nahradit přestříkáním Zippa z pistole.

Stejný proces opakujeme i na pásech.

A úplně na závěr i na kompletně sestavený model.

Domnívám se, že takto dosáhneme velmi „koukatelného modelu“ a tato část patiny nezabrala více než dvě hodiny.