Blog
Jak pracovat s pigmenty Vallejo – část 2.
Delší dobu používám pigmenty pro účely patiny modelů, a to nejen koroze (čemuž jsme se věnovali v předchozí části), ale i prachu a dalšího zašpinění. Důvod proč tomu tak je, je zejména rychlost jejich aplikace, a i relativní snadnost. Ano, lze používat i složitější postupy s různými pastami, texturami a jinými patinátory (a taktéž je používám), ale pokud chci koukatelný výsledek a nemám mnoho času, stále vyhrávají pigmenty.
Poslední léta jsem si velmi oblíbil pigmenty od Vallejo, a to z několika důvodů. Zejména je to jejich „čistota“ – jedná se vždy o čistý pigment – tedy ne nějaký mix několika odstínů, které by pak měly tendenci se i separovat. Dříve se mi stávalo, že kupříkladu „světle hnědý zemitý pigment“ měl v sobě i skoro až bílé částice – při stírání pak zanechávaly nežádoucí výrazné stopy – to se Vám s Vallejo nestane. Díky tomu je i jejich vzájemné míchání výrazně jednodušší. Druhá důležitá vlastnost je pak jejich vlastní chování, nejsou ani příliš intenzivní (někdy se mi stalo, že se pigmenty doslova zažraly do povrchu a že stačilo i jen minimální množství pigmentu a ten zanechal výraznou stopu), ani málo. Tedy prostě „tak, akorát“.
Jaké vybavení bylo použito:
„Prach a Špína“
- Vallejo - Pigmenty 73103 Dark Yellow Ochre 35 ml.
- Vallejo - Pigmenty 73110 Burnt Umber 35 ml.
- Vallejo - Pigmenty 73115 Natural Iron Oxide 35 ml.
- Vallejo - Pigmenty 73121 Desert Dust 35 ml.
„Písek a Bláto“
- Vallejo - Pigmenty 73113 Light Slate Grey 35 ml.
- Vallejo - Pigmenty 73109 Natural Umber 35 ml.
- Vallejo - Pigmenty 73102 Light Yellow Ochre 35 ml.
- Vallejo - Pigmenty 73104 Light Sienna 35 ml.
„Rez“
- Vallejo - Pigmenty Set Rust and Corrosion (jde je případně koupit i jednotlivě)
- Uchoštoury, a to jak ty, co ukradnete manželce v koupelně tak i ty na jemné stékance a vytváření kontrastů, tedy kvalitnější, co nepouští chlup a mají případně i ostrou pevnou špičku
- paleta, ve které mám dlouhodobě pigmenty uložené, kryté v uzavíratelné nádobě
- Pigment fixer nebo benzín do zapalovače ZIPPO
- Různé štětce, od starých, na hrubou práci, přes upravené (úplně na krátko zastřižený vlas) po speciální, např. vějířový (jakmile jednou štětec použijeme na pigmenty, v zásadě většinou nejde použít už na barvy)
1/ Kola
Na fotografii níže vidíme, jak běžně vypadá zašpinění kola. Na pneumatice jsou ve vzorku a po okraji nečistoty a bočnice, dále od běhounu, je většinou čistší (samozřejmě ne, když se kolo utopí v bahně).
Toto velmi snadno můžeme znázornit pigmenty. Zvolíme odstíny, odpovídající terénu, ve kterém se stroj pohyboval. Vhodné je minimálně zvolit dva různé pro vytvoření kontrastů – živosti, a samozřejmě je dále použít i na jiných částech vozidla. Na foto níže vidíme jednotlivé fáze aplikace. Nejdříve naneseme jeden odstín, na prakticky celé kolo, následně jej pomocí uchošťouru setřeme z míst, kde jej nechceme. Pokud potřebujeme větší kontrast, nebo více ubrat, můžeme vatovou tyčinku navlhčit – postačí i obyčejná voda. Následně opakujeme s dalšími odstíny. Případně doplníme i cákance. Ty můžeme udělat jak pomocí párátka, štětce a pigmentu rozpuštěném v ZIPPU, nebo i oleji (myšleno ve formě washe) – což umí udělat „mokrý“ efekt.
2/ Celková patina na příkladě IS-2
Sadu pigmentů mám pro snadnou a rychlou práci připravenou v paletě.
Aby zbytečně takto uložené pigmenty nebraly vzdušnou vlhkost, mám tuto paletu uloženou v uzavíratelné nádobě.
Nanášení pigmentů začínáme postupně „seshora dolů“. Paleta umožní i velmi pohodlně pigmenty míchat.
Větší pestrosti docílíme i tak, že si pigmenty rozpustíme kupříkladu v benzinu do zapalovačů Zippo a pomocí štětce a párátka, kterým ze štětce „prskáme“ uvolňujeme jemné kapénky, které pak zaschnou jako různě velké tečky. Pokud některou chceme odstranit, stačí vzít vatovou tyčinku nebo štětec, a setřít – nejsou pevně vázané. Finální zafixování je ideální pomocí Binderu, nebo i částečně lze nahradit přestříkáním Zippa z pistole.
Stejný proces opakujeme i na pásech.
A úplně na závěr i na kompletně sestavený model.
Domnívám se, že takto dosáhneme velmi „koukatelného modelu“ a tato část patiny nezabrala více než dvě hodiny.