Blog
Jak pracovat s pigmenty Vallejo
Uživatelská recenze
Milan Nes
Jedná se o sadu 4 pigmentů pro imitaci koroze:
Brown iron oxide – velmi tmavá rez do červena
Rust – klasická rez
Fresh Rust – lehce světlejší než Rust
Old Rust – tmavá rez
Aplikace prachových pigmentů umožňuje ztvárnit velmi realisticky různé stavy povrchů, od toho že využijete jen část a imitujete lehce začínající korozi, po využití celé sady a možnosti tak ztvárnit opravdu rozsáhlou, starou korozi.
V této recenzi jsem zkusil jednu z možných technik a to aplikace pigmentů do olejového washe (v zásadě velmi naředěné olejové barvy).
Tato technika umožní vzájemné spojení pigmentů, je velmi snadná a rychlá a vytváří dle mého názoru zajímavé výsledky a díky opravdu jemnému pigmentu sady Vallejo lze takto ztvárnit i korozi v malých měřítkách.
Hned v počátku bych chtěl říci, že se jedná o první dojmy a testy, určitě je možné výsledky posunout dále. Pigmenty je samozřejmě možné používat i klasicky přímo tupováním štětcem a následnou fixací nebo i bez ní, rozmícháním s Pigment Binderem a nebo je můžeme rozmíchat ve Vallejo Airbrush thinneru, a nanášet přímo štětcem.
Co budeme potřebovat:
- Vallejo - Pigmenty Set Rust and Corrosion
- Odmašťovadlo na model (osobně používám IPA = Isopropylalkohol – dále jen IPA, lze i technický líh, jarová voda – pozor nebrat jar s přísadami pro „hebké ruce“ – je „mastný“)
- Surfacer vytvářející základní podklad, nebo podkladní barvu kupříkladu Vallejo - Model Air 71080 Rust 17 ml.
- Hnědý olejový wash kupříkladu Tamyia brown paneliner, nebo vlastně vyrobený wash vzniklý rozpuštěním hnědé olejové barvy ve White spiritu
- Pigment fixer nebo benzín do zapalovače ZIPPO
- Plochý štětec vhodný pro tupování pigmentů
- Pistole optimálně s větší tryskou, používal jsem s 0,5 tryskou Tagore TG-130 N 0,50 mm
0/ Příprava modelu
Pro test jsem zvolil sadu gumových pásů v 1/72 KV-2 a kryt konstrukce na kterém jsem chtěl znázornit korozi ocelových plátů – ala COR-TEN.
Stejně jako u jakékoliv jiné barvy je důležitá příprava podkladu před surfacerem či barvou.
Dlouhodobě se mi osvědčilo pro odmaštění a i zbavení se prachu užití IPA, který na hladké povrchy nanáším a stírám kusem bavlněné – chlupy nepouštějící látky a v nepřístupných místech, nebo místech kde by hrozilo poškození – v IPA namočeným zubním kartáčkem.
Takto získáme odmaštěný a prachu - zbavený povrch.
1/ Podkladní barva
Podle typu dílu buďto nejdříve začneme surfacerem – to pokud by hrozilo že dojde k odlupování barvy - nebo naneseme na odmaštěný a připravený díl již přímo podkladní hnědou barvu.
Tato barva nám vytvoří základ, na který naneseme následně wash, do kterého budeme tupovat pigmenty – nebude prakticky ve finále viditelná. Je důležité to, aby barvu nerozrušil wash.
Pro ušetření práce jsem užil rovnou akrylové barvy - Vallejo - Model Air 71080 Rust, která nepotřebuje před oleji ochranu lakem.
Důležité zároveň je, aby barva byla optimálně matná, nebo polomatná – jinak by nám na ní nedržely pigmenty.
2/ Aplikace pigmentů do washe
Po dokonalém uschnutí podkladní barvy, můžeme přejít k aplikaci pigmentů.
V této metodě na díl naneseme větší množství olejového washe hnědé barvy – konzistence opravdu obarvené „vody“ (můžeme i použít Tamiya Panelineru Brown) a do mokrého podkladu tupujeme plochým štětcem pigmenty.
U pásů jsem chtěl dosáhnout rozbití plochy, aplikoval jsem tedy jednotlivé pigmenty po více článcích pásů nahodile, počínaje od nejtmavšího odstínu až ke světlejšímu, kde jsem různě pigmenty i vzájemně mísil.
Ideální je mít při tupování pod modelem papír a přebytečné pigmenty, které z dílu odpadnou, znovu používat – nejen zmenšíme spotřebu pigmentů, ale i tím dochází ke vzniku nových odstínů mísením jednotlivých pigmentů mezi sebou.
Důležité je nebát se ponechat více pigmentu, po zaschnutí díl očistíme od přebytečného a nahodilé větší vrstvy vytváří po jejich setření další struktury barev.
Pro „ocelovou konstrukci“ jsem chtěl dosáhnout vzhledu ala COR-TEN, tedy jsem ve větším množství, prakticky po celé ploše, nanesl Brown iron oxide, následně pokračoval již lokálně a nahodile světlejšími odstíny a ten zcela nejsvětlejší – Fresh Rust, jsem pouze lehce natupoval tak, aby se vytvořili jen malé tečky – imitující „čerstvou lokální povrchovou korozi“ a hlavně dávající tak hloubku výslednému prvku.
Následně necháme díly zaschnout cca 1 hodinu.
3/ Začištění a fixace
Po zaschnutí následuje odstranění přebytečných pigmentů a to velmi jemným „oprašováním“ velkým kulatým štětcem.
Je důležité postupovat bez zbytečného spěchu a tlaku na štětec, abychom si neodstranili více než chceme. Je možné i použít pistole a lehce ofoukávat z větší vzdálenosti nízkým tlakem kolem 5 PSI.
Pokud nejsme s výsledkem spokojeni, můžeme ještě pigmenty i přidávat dotupováváním, ale již bez washe – tedy na suchý podklad.
Až budeme s výsledkem spokojeni, můžeme přejít k fixaci. Pro fixaci je možné užít pigment fixeru a nebo benzínu do zapalovače Zippo – toto se mi velmi osvědčilo – lze nanášet pistolí a nehrozí tak nechtěné smytí (nanáším nízkým tlakem kolem 5 PSI a jen lehce a vícekrát popráším – nezalévám povrch). Benzín prakticky ihned usychá, nedělá mapy. Jen je důležité myslet na to, že dojde k mírnému ztmavení.
Celkové zhodnocení
S rozsáhlejšími zkorodovanými povrchy jsem dosti zápasil a i přes mojí nízkou zkušenost s jejich prováděním jsem byl upřímně velmi spokojen s výsledkem.
Tedy i začátečník je schopen dosáhnout pěkného, koukatelného výsledku.
Pokud není modelář spokojen, lze se vždy vrátit a místo upravit.
Pigmenty z této sady hodnotím jako kvalitní, jemné s opravdu dobře zvolenými odstíny.
Finální zhodnocení:
+ realistické barvy rzi
+ velmi jemný pigment – hodí se i na menší měřítka
+ dobře zvolené odstíny, od tmavě červené po velmi světlou čerstvou rez
+ velké balení – 35ml vystačí opravdu na hodně modelů
+ řada možností jak aplikovat – platí pro pigmenty obecně
Zaujala Vás recenze a chcete se také podílet na tvorbě podobných článků?
Napište nám na info@airbrushcentrum.cz a určitě se domluvíme.